Lid’ of ‘gast’ in Notion? Ontdek het verschil!
Notion staat bekend om zijn krachtige real-time samenwerkingsmogelijkheden. Of je nu informatie wilt delen, projectbeheer wilt doen binnen je bedrijf, of een vakantie met vrienden wilt plannen, de eerste stap bij een samenwerking is het kiezen van de juiste gebruikersrol in je werkruimte.
Een veelgestelde vraag die ik hierover vaak krijg is “Wat is het verschil tussen een ‘lid’ en een ‘gast’ in Notion?
Als je iemand wilt uitnodigen om samen te werken, moet je beslissen of deze persoon een lid of een gast wordt. Deze rollen kunnen soms verwarrend zijn, dus laten we de verschillen, beperkingen en mogelijkheden ervan eens bekijken.

Gasten
Gasten zijn externe gebruikers van je werkruimte, zoals bijvoorbeeld tijdelijke freelancers of klanten.
- Kosten: gasten worden niet in rekening gebracht, maar hun aantal is beperkt afhankelijk van je abonnement (10 gasten bij een gratis abonnement, 100 bij een Plus abonnement en 250 voor Business en Enterprise abonnementen).
- Toegang: gasten kunnen worden uitgenodigd om samen te werken aan specifieke pagina’s, waarbij je kunt bepalen of ze mogen bewerken, delen, reageren of alleen lezen.
Wat kunnen gasten doen?
✅ Uitgenodigd worden om samen te werken aan specifieke pagina’s.
✅ Bewerken, delen, reageren of lezen, afhankelijk van de ingestelde toegangsrechten
Wat kunnen gasten niet doen?
❌ Toegang krijgen tot de volledige werkruimte
❌ Pagina’s aanmaken buiten de pagina’s waartoe ze toegang hebben
❌ Instellingen wijzigen of leden toevoegen
❌ Integraties toevoegen
Opmerking: Wanneer je een pagina deelt, krijgen gasten automatisch toegang tot de onderliggende pagina’s. Als je een pagina deelt met gelinkte databaseweergaven, moet je ook toegang verlenen tot die databases.
Hoe voeg je een gast toe?
Klik op “Delen” rechtsboven op de pagina
Voer het e-mailadres van de gebruiker in, stel hun toegangsrechten in en klik op “Uitnodigen”.
De gast ontvangt dan vanuit Notion een uitnodigingsmail met een knop “Uitnodiging accepteren”. Zodra de gast de uitnodiging accepteert, heeft hij toegang tot de pagina waarvoor je hem hebt uitgenodigd.
Gasten zijn gemakkelijk te herkennen aan hun markering.
Leden
Leden maken deel uit van je kernteam, zoals vaste medewerkers.
- Kosten: Voor elk nieuw lid is een nieuwe licentie vereist, wat afhankelijk is van je abonnement*:
- Tarieven op 02/08/2024, deze kunnen uiteraard in de toekomst nog wijzigen
- Toegang: Leden kunnen toegang krijgen tot meerdere werkruimtes, pagina’s maken en bewerken in gemeenschappelijke of privéruimtes, en kunnen deel uitmaken van een of meerdere groepen voor gezamenlijke rechtenbeheer
Wat kunnen leden doen?
✅ Toegang krijgen tot een of meerdere werkruimtes
✅ Pagina’s maken en bewerken
✅ Profiteren van alle voordelen van je abonnement
Wat kunnen leden niet doen?
❌ De instellingen van je werkruimte wijzigen, tenzij ze “Werkruimte-eigenaar” zijn
Hoe voeg je een lid toe?
Je kunt leden op de volgende manier toevoegen:
Ga naar de sectie “Mensen” in de instellingen en klik op “Leden toevoegen”. Voer het e-mailadres van de gebruiker in en klik op “Uitnodigen”.
Twijfel je na het lezen van deze blog nog of je iemand als gast of lid moet toevoegen? Stuur dan een mail naar info@vickystox.nl en ik kijk graag met je mee!